Oendangan


Kalaoe tiada halangan jang berarti, kalaoe selesma tiada menjerang warga Batavia seperti taoen laloe, toean dan njonja teman daripada sahaja dioendang oentoek tiba di pesta berkahwinnja saja dengan saja poenja perempoean poedjaan.

Mohon djangan dibajangkan pesta seperti toean dan njonja biasa berdansa di gedoeng Harmonie di depan cantoor Governoor sebela oetara Lapangan Gambir. Tapi bila toean dan njonja sekedar maoe mengibing, ada kerontjong dan gambang djoegalah.


Diberkatinja sahaja, anak toekang bikin gigi palsoe dengan Soesi Loesiani, anak goeroe di sekolah rakhajat dari Kampoeng Kranggan dilakoekan di boelan djoeli tanggal 5 poekoel 10 pagi di Indische Christelijke Kerk deket pondok jang gede bener, poenya Toean Tanah Lendeert dan njainja Inten. Administratie berkahwinnja sahaja djoega dilakoeken disitoe.

Pesta berkahwin diadakan tiada jaoeh dari sitoe poekoel 7 malam. Djaoehnja dari kampoeng poenya orang aseli jang soenggoeh berdjoeta pohon ramboetannja, kira-kira habis satoe karoeng roempoet boeat koeda toean poenja sado ataoe bendi. Orang sitoe menjeboetnja Loebang Boeaja. Memang doeloe kata bapa sahaja semasa Belanda masih di dalam benteng kota dan beloem masoek gara-gara Menteng dibikin roemah-roemah, banjak boeaja di sitoe. Boeaja djadi2an moengkin.

Mentjari gedoeng berkahwinnja sahaja gampang sadja. Kalaoe toean naik trem nomor satoe dari BEOS, tjari sadjalah djoeroesan ke arah Gedoeng Harmonie. Dari sitoe silakan naik trem nomor 2 toeroen di Pasar Senen deket setasion kreta disamboeng trem ke arah roemah wijkmeester deket Kampoeng Melajoe. Dari sitoe ada angkoetan sado ke Loebang Boeaja.

Kalaoe toean soeda tiba di Loebang Boeaja, tjari sadja gedoeng berwarna biroe depan toko kelontong poenja babah Lim Tjio San. Khabarnya, anak babah Lim jang perempoean tjantik lagi pande menjanji. Lagoe kesoekaannja ijalah Indoeng-indoeng, Bong Tjeng Kawin, dan Menoelis. Ini lagoe2 boekannja boeat menari, tapi boeat mendapat taoe zanger alias zangeres (Tjio Kek) poenja seni swara.


Djangan loepa membawa roempoet doea karoeng kalaoe toean membawa sado sendiri biar koeda toean tiada kelaparan selama menoenggoe toean dan njonja di atjara berkahwinnja saja dengan saja poenja tjalon bini.

Tjatatan: silakan pentjet gambar di atas soepaja bisa disimpen di toean dan njonja poenja computer

Comments

ikeow said…
akhirnyaaaaaa...
Anonymous said…
bham, kok masih lama siih.. dimajuin dong biar gw bisa liat lo nikah lebih cepet hehehe *ngaco*... akhirnya undangan yg gw tunggu2 dateng jg hehehe..

-zulfa-
prabhamwulung said…
>>ikeow dan zulfa
datang ya
tiada kesan tanpa kehadiranmu
Anonymous said…
Bham..
selamat ya..bentar lagi tiba juga hari-H,jam-J-nya..=)
smoga lancar..

Bagus juga terjemahan kunonya..
tapi alih-alih Indische Christelijke Kerk, rasanya lebih tepat Tiong Hoa Kie Tok Kauw Tjong Hwee (THKTKTH)..
(http://www.gki.or.id/content/index.php?id=4)
hahaha...

GbU&Susi!
prabhamwulung said…
>>triyanto
iya, tadinya gue mau pake terjemahan itu, tapi takutnya pada bingung..
hehe.. thanks masukannya
Anonymous said…
waaaah keren... kreatif.. kreatif...
prabhamwulung said…
>>manies
thx mbak

Popular posts from this blog

Kicau

Rumah

20